Musiken min religion – den strömmar genom Voice


Musiken är universums språk, den går genom alla former och faser och är oändlig. Vår son Kim sade en dag, – ”Pappa jag skulle inte klara mig utan musik”. När han förstod att jag fick stimpengar på musik jag komponerat gick han till pianot och skapade nytt. Ur pianot flödade toner som jag aldrig hört tidigare. Sättet han spelade på, hur han behandlade varje ton var magisk. Och detta på ett piano som jag trodde jag hade hamrat sönder.
Einstein geniet bakom relativitetsteorin: den speciella och allmänna teorin var ”beroende” av musik. ”Livet utan att spela musik är otänkbart för mig”, förklarade han. ”Jag lever mina dagdrömmar i musik. Jag ser mitt liv när det gäller musik … Jag får mest glädje i livet ur musik.” (länk)
När jag sitter och skriver blir ofta artisterna som uppträder i Voice min inspiration. Visst det är mycket känt och gamla pärlor men också nytt som man kanske aldrig hört förut särskilt om det rör folksånger från aktuella länder. (Voice på Youtube)
Programmet som nu finns över hela världen grundas på den holländska förlagan The Voice of Holland och syftar till att hitta en ny talang bland aspirerande sångare från 15 års ålder och upp genom provsjungning inför publik. Artisterna kastar sig ut i en form av audition inför en jury som sitter med ryggen mot dem och ska bedöma deras röster inte deras utseende. I detta ligger också en spänning. Artisterna kan uppträda utan att begränsas av hur de uppträder och de bästa ger verkligen allt. Tack vare att formatet spridits i hela världen kan man även njuta av Voice från länder som Kina, Korea (ta fram näsduken), Filipinerna, Norge, Ukraina osv. Att se juryn reagera på rösterna är också fascinerande.
Så tack Voice

Börje Peratt

Lämna en kommentar